W środę 20 listopada 2024 r. opublikowana została Interpretacja ogólna Ministra Finansów nr DD9.8202.1.2024 dotycząca niektórych warunków stosowania zwolnienia z opodatkowania dywidend podatkiem u źródła (WHT).

Zwolnienie z WHT dla płatności dywidendowych przysługuje, gdy spełnione są łącznie następujące warunki określone w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT:

  • wypłacającym dywidendę jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na Polski,
  • odbiorca należności podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania w Polsce lub państwie członkowskim UE bądź EOG;
  • odbiorca należności nieprzerwanie przez 2 lata posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale zakładowym spółki wypłacającej dywidendę,
  • odbiorca należności nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

W wydanej interpretacji Minister Finansów odniósł się do warunku nr 2 i nr 4.

W zakresie warunku nr 2 Minister Finansów wskazał, że jest on spełniony, jeżeli odbiorca należności jest rezydentem dla celów podatkowych kraju UE bądź EOG (tj. podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w tym kraju). W zakresie warunku nr 4 Minister Finansów wskazał, że jeżeli dywidenda jest zwolniona w kraju odbiorcy należności z opodatkowania (zwolnienie przedmiotowe), to nie wyklucza to możliwości skorzystania w Polsce ze zwolnienia dywidendowego. Zastosowanie zwolnienia w podatku u źródła nie będzie natomiast możliwe, jeżeli odbiorca dywidendy będzie w całości zwolniony z podatku dochodowego (zwolnienie podmiotowe). Z treści interpretacji wynika również, że Ministerstwo Finansów za zwolnienie podmiotowe uważa również sytuację, w której odbiorca dywidendy jest w całości opodatkowany stawką 0%.

Jest to o tyle istotne stanowisko, że w ostatnich latach pojawiały się niepokojące wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w których to sąd zrównał wymóg „niekorzystania ze zwolnienia od całości swoich dochodów” z wymogiem efektywnego opodatkowania dywidend otrzymanych przez beneficjenta płatności w państwie jego siedziby. Tym samym wydanie powołanej interpretacji ogólnej powinno wyeliminować niektóre rozbieżności co do interpretacji warunków dla zastosowania zwolnienia dywidendowego, w szczególności w zakresie wymogu dotyczącego tzw. „efektywnego opodatkowania dywidend”.

Gdyby byli Państwo zainteresowani naszą pomocą w przedmiotowym zakresie, uprzejmie prosimy o kontakt z Państwa opiekunem.

Powyższy post na blogu stanowi informację o charakterze ogólnym, jego celem jest dostarczenie Państwu na bieżąco informacji o zmianach w prawie podatkowym, interpretacjach organów podatkowych, rozwoju linii orzeczniczej oraz ciekawych komentarzach. Doradztwo Podatkowe WTS&SAJA nie ponosi prawnej odpowiedzialności za żadne działania lub zaniechania podjęte w wyniku powyższych informacji.