Zwracamy uwagę na opinię Rzecznika Generalnego Trybunały Sprawiedliwości Unii Europejskiej (Rzecznik Generalny) przedstawioną w dniu 3 kwietnia 2025 r. w sprawie C-726/23. Sprawa dotyczyła zakresu stosowania Dyrektywy Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (VAT) w odniesieniu do korekty cen transferowych.
Opis stanu faktycznego oraz istota sprawy
W analizowanym stanie faktycznym, dwa podmioty powiązane – Arcomet Rumunia (Usługobiorca) oraz Arcomet Belgia (Usługodawca) realizowały transakcję usługową. Usługodawca wykonywał usługi m.in. w zakresie strategii i planowania, inżynierii, finansów, negocjowania umów ramowych z dostawcami.
Z kolei Usługobiorca zajmował się kupowaniem lub wynajmem urządzeń dźwignicowych (tzw. żurawi), które następnie odsprzedawał lub wynajmował swoim klientom. Usługodawca przejął na siebie ryzyko finansowe związane z wynikami działalności operacyjnej Usługobiorcy. Jeśli marża operacyjna Usługobiorcy w danym roku wykraczała poza przedział ustalony na podstawie analizy porównawczej przy pomocy metody marży transakcyjną netto (tj. poza wartości między -0,71% a 2,74%) wystawiana była faktura wyrównawcza, której ekonomiczny ciężar / korzyść ponosił Usługodawca.
Istotą sprawy było ustalenie czy dostosowanie marżowości podmiotu powiązanego do wartości rynkowych przy pomocy korekty ceny transferowych należy zidentyfikować jako świadczenie wzajemne w rozumieniu Dyrektywy VAT i obciążyć je tym podatkiem.
Opinia Rzecznika Generalnego
Zdaniem Rzecznika Generalnego, w analizowanej transakcji występuje świadczenie wzajemne w postaci przeniesienia ryzyka wyników działalności operacyjnej na Usługodawcę w zamian za korzyści finansowe w postaci oszczędności oraz podniesienia jakości usług świadczonych przez Usługobiorcę. Ponadto, warunki ustalone w umowie na świadczenie usług pozwalają na szczegółowe ustalenie wysokości wynagrodzenia tj. na podstawie przeprowadzonej analizy porównawczej. Tak też, w analizowanym przypadku, Rzecznik Generalny uznał, że korekta cen transferowych podlega podatkowi VAT.
Niemniej, Rzecznik Generalny zaznaczył, że każdy przypadek należy rozważać indywidualnie, w szczególności mając na uwadze, że:
- Wytyczne OECD w sprawie cen transferowych dla przedsiębiorstw wielonarodowych i administracji podatkowych (Wytyczne OECD), opracowano na potrzeby podatków bezpośrednich, które znacznie różnią się podatków pośrednich,
- Wytyczne OECD rozpoznają kilka rodzajów korekt cen transferowych, niektóre z nich dokonywane są przez organy, a niektóre dobrowolnie przez podatników,
- Opodatkowanie VAT jest związane z realiami gospodarczymi i handlowymi konkretnej sytuacji.
Praktyka w Polsce
Brak jest w polskiej ustawie o VAT przepisów odnoszących się do opodatkowania korekty cen transferowych. Zgodnie z dotychczasowym stanowiskiem polskich organów podatkowych, jeśli korekta cen transferowych nie powodowała zmiany ceny dostarczonych towarów lub świadczonych usług, a jedynie dostosowywała rentowność podmiotu powiązanego do poziomu rynkowego, to korekta taka pozostawała poza zakresem VAT. W tym kontekście zabezpieczenie sposobu opodatkowania VAT korekty cen transferowych nabiera jeszcze większego znaczenia.
Będziemy monitorować wpływ omawianej opinii na praktykę gospodarczą i informować Państwa o wszystkich zmianach na bieżąco.
Gdyby byli Państwo zainteresowani naszą pomocą w przedmiotowym zakresie, uprzejmie prosimy o kontakt z Państwa opiekunem.
Powyższy post na blogu stanowi informację o charakterze ogólnym, jego celem jest dostarczenie Państwu na bieżąco informacji o zmianach w prawie podatkowym, interpretacjach organów podatkowych, rozwoju linii orzeczniczej oraz ciekawych komentarzach. Doradztwo Podatkowe WTS&SAJA nie ponosi prawnej odpowiedzialności za żadne działania lub zaniechania podjęte w wyniku powyższych informacji.