11 kwietnia 2025 Ministerstwo Finansów na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowało zaktualizowany projekt zmian do ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: Projekt) w zakresie implementacji obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur – tzw. KSeF2. Projekt jest efektem trwających na przełomie kilku ostatnich miesięcy konsultacji publicznych i spotkań przedstawicieli Ministerstwa Finansów z doradcami podatkowymi i podatnikami.

Najważniejszą informacją jest to, że termin wdrożenia obligatoryjnego KSeF pozostaje bez zmian tak samo jak dotychczas wprowadzone okresy odroczeń we wprowadzeniu niektórych rozwiązań.

Analiza zgłoszonych przez uczestników konsultacji uwag doprowadziła Ministerstwo Finansów do wprowadzenia w dotychczasowym projekcie zmian o następującym charakterze:

  1. Wprowadzenie na stałe trybu offline do wystawiania faktur ustrukturyzowanych tzw. tryb offline24

Tryb offline24 umożliwia podatnikom dobrowolne wystawianie faktur w trybie offline oraz ich raportowanie (przesłanie) do KSeF nie później niż w następnym dniu roboczym po ich wystawieniu. Rozwiązanie to pozwoli podatnikom na dostosowanie procesu wystawiania i wysyłania do KSeF faktur ustrukturyzowanych w sposób dostosowany do ich indywidualnych potrzeb biznesowych.

  1. Załączniki do faktur

Pierwotna wersja projektu ustawy zakładała możliwość przesyłania faktur z załącznikiem do KSeF w bardzo ograniczonym zakresie. W obecnym kształcie Projektu, proponuje się wprowadzenie zapisów do ustawy o VAT w zakresie tzw. faktury z załącznikiem, która będzie mogła być stosowana w przypadku faktur ustrukturyzowanych o złożonej liczbie danych w zakresie jednostek miary i ilości dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Załącznik będzie stanowił integralną część e-faktury, a jego struktura logiczna zostanie rozbudowana o dodatkowy, fakultatywny węzeł. Korzystanie z tego typu rozwiązania, będzie wymagało zgłoszenia przez podatnika tego zamiaru do Szefa KAS za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego. Szczegółowe warunki składania zgłoszenia o zamiarze wystawiania i przesyłania faktur z załącznikiem oraz wymagania techniczne zostaną określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie zmienionej delegacji ustawowej.

  1. Dostęp do testowego KSeF 2.0

Od 1 listopada 2025 r. planowane jest udostępnienie dla podatników funkcjonalności obligatoryjnego KSeF na środowisku testowym. Umożliwi to przeprowadzenie testów wykorzystania funkcjonalności systemu, zapoznanie się z rozwiązaniem, zgłoszenie potencjalnych problemów oraz usunięcie zidentyfikowanych błędów przed wejściem obowiązku korzystania z KSeF od 1 lutego 2026.

  1. Utrzymanie dotychczasowych odroczeń do końca 2026 r.:
    • Możliwość wystawiania faktur z kas rejestrujących, w tym paragonów fiskalnych z NIP nabywcy uznanych za faktury uproszczone.
    • Brak kar za błędy związane z fakturowaniem w KSeF .
    • Brak obowiązku podawania numeru KSeF w tytule płatności, w tym dla mechanizmu podzielonej płatności (MPP).
    • Brak obowiązku wystawiania w KSeF faktur przez tzw. podmioty „wykluczone cyfrowo”.

Wraz z publikacją projektu Ministerstwo Finansów ogłosiło rozpoczęcie konsultacji Projektu, które potrwają do 25.04.2025. Będziemy Państwa na bieżąco informować o przebiegu procesu legislacyjnego.

Gdyby byli Państwo zainteresowani naszą pomocą w przedmiotowym zakresie, uprzejmie prosimy o kontakt z Państwa opiekunem.

Powyższy post na blogu stanowi informację o charakterze ogólnym, jego celem jest dostarczenie Państwu na bieżąco informacji o zmianach w prawie podatkowym, interpretacjach organów podatkowych, rozwoju linii orzeczniczej oraz ciekawych komentarzach. Doradztwo Podatkowe WTS&SAJA nie ponosi prawnej odpowiedzialności za żadne działania lub zaniechania podjęte w wyniku powyższych informacji.