Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami na stronie Rządowego Centrum Legislacji 5.11.2024 został opublikowany projekt zmian do ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: Projekt) w zakresie implementacji obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSEF). Projekt jest efektem trwających na przełomie kilku ostatnich miesięcy konsultacji publicznych i spotkań przedstawicieli Ministerstwa Finansów z doradcami podatkowymi i podatnikami.

W wyniku analizy zgłoszonych przez uczestników konsultacji uwag i zmian o charakterze prawnym i biznesowym, jak również uwzględniając wynik audytu środowiska KSeF, Ministerstwo Finansów zaproponowało następujące zmiany:

  1. Etapowanie w implementacji obowiązkowego KSeF:
    1. od 01.02.2026 dla podatników, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 kwotę 200 mln zł,
    2. od 01.04.2026 dla wszystkich pozostałych podatników
  2. Odroczenie obowiązku podawanie numeru KSeF przy płatnościach za e-Faktury (w tym z użyciem split payment) do 31.07.2026.
  3. Przydzielanie identyfikatora zbiorczego do faktur wystawionych na rzecz różnych odbiorców – dotychczasowe rozwiązania ograniczały się wyłącznie do jednego odbiorcy, w wyniku tej zmiany wysyłka zbiorcza faktur do KSEF nie będzie wymagała dzielenia na każdego z odbiorców osobno.
  4. Utrzymanie wcześniej wprowadzonych odroczeń implementacji nowych rozwiązań do 31 lipca 2026 w zakresie:
    1. stosowania kar pieniężnych za naruszenia związane z KSeF;
    2. możliwości wystawiania faktur przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym paragonów fiskalnych z NIP nabywcy uznanych za faktury uproszczone;
    3. obowiązku podawania numeru KSeF w płatnościach, w przypadku mechanizmu podzielonej płatności.
  5. Wystawianie e-Faktur w trybie offline do końca 2026 przez wszystkich podatników – wprowadzenie tego okresu przejściowego ma umożliwić podatnikom dobre wdrożenie KSeF w ich środowiskach i dostosowanie się do nowych wymogów. Tryb „offline” w okresie przejściowym zakłada, że wystawianie e-Faktur będzie następowało zgodnie ze wzorem udostępnionym na podstawie art. 106gb ust. 8 ustawy a taka faktura, tak jak elektroniczne faktury wystawione w trybie „offline”, np. podczas niedostępności KSeF, musi być przesłana do systemu w następnym dniu roboczym po dniu jej wystawienia w celu przydzielenia jej numeru KSeF.
  6. Dobrowolne wystawianie faktur dla konsumentów (B2C) – pomimo zakładanego wyłączenia faktur B2C z zakresu KSeF, ostatecznie wprowadzono możliwość wystawiania takich faktur przez KSeF. Na ich wystawianie w tym trybie nie będzie wymagana zgoda konsumenta. Nadal jednak wystawienie faktury na rzecz konsumenta będzie wymagało zgłoszenia przez niego żądania jej wystawienia. Podatnik będzie natomiast obowiązany zapewnić konsumentowi odpowiedni dostęp do wystawionej faktury. Proponowane rozwiązanie ma ułatwić podatnikom wypełnianie przez nich obowiązków wystawiania faktur w KSeF w sytuacji gdy nie są pewni jaki status dla konkretnej transakcji posiada nabywca.
  7. Odroczenie do końca września 2026 obowiązkowego KSeF dla drobnych podmiotów – podmioty, których transakcje obejmują kwoty do 450 zł dla pojedynczej faktury i do łącznej wartości sprzedaży – 10 tys. zł miesięcznie, nie będą zobowiązane do stosowania KSeF w okresie przejściowym. Oba warunki muszą jednak być spełnione łącznie.
  8. Dołączanie załączników do e-Faktur przez każdego podatnika bez względu na branżę – ogromnym udogodnieniem i nowym rozwiązaniem zaproponowanym po raz pierwszy przez MF są załączniki do e-Faktur. Jest to rozwiązanie postulowane przez uczestników konsultacji od samego początku, początkowo zakładało wprowadzenie załączników tylko dla konkretnych branż. Ostatecznie każdy podatnik będzie mógł z niego skorzystać. Załącznik będzie stanowił integralną część e-Faktury, dlatego struktura logiczna FA (3) zostanie rozbudowana o dodatkowy, fakultatywny węzeł Zalacznik. Podatnicy będą mieć możliwość samodzielnego definiowania zawartości niektórych pól Załacznika. Treści w załączniku będą pogrupowane w bloki danych, w ramach których znajdą się tabele wraz z ich opisami.
  9. Możliwość wcześniejszego generowania i instalacji certyfikatów do kodów QR przed wprowadzeniem obowiązku wystawiania faktur w KSeF.
  10. „Samoidentyfikacja nabywcy” poprzez podanie numeru VAT lub NIP dla potrzeb wystawienia e-Faktury – przy wystawieniu e-faktur w KSEF podatnik będzie wskazywał numer VAT nabywcy jeśli będzie on zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT dla dokumentowanej transakcji, lub numer NIP jeśli nabywcą będzie podatnik zwolniony lub wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od podatku, niezarejestrowany jako „podatnik VAT zwolniony” w elektronicznym wykazie podatników VAT. Jednocześnie nabywca będzie zobowiązany do podawania NIP dla potrzeb wystawienia faktury, jeżeli tym numerem posługują się te podmioty. Regulacja ta wynika z potrzeby zapewnienia prawidłowości wystawienia e-Faktur, w tym przypadku poprzez samoidentyfikację nabywcy i jednoznaczną jego identyfikację na potrzeby transakcji.
  11. Zmiana schemy umożliwiająca jednostkom podległym JST dostęp do wystawianych dla nich faktur – zmiana poprzez wprowadzenie obowiązku wypełniania elementu Podmiot3, który stanowi NIP jednostki podległej. Był to postulat zgłaszany podczas konsultacji przez przedstawicieli JST.

Wraz z publikacją projektu rozpoczęły się konsultacje rozwiązań prawnych i biznesowych w zakresie wdrożenia obowiązkowego KSeF, które potrwają odpowiednio do 19.11.2024 w zakresie rozwiązań prawnych, do 22.11 biznesowych. Jednocześnie Ministerstwo Finansów opublikowało również schemę FA(3) i FA_RR do konsultacji, które również potrwają do 22.11.2024.  Doradztwo Podatkowe WTS&SAJA bierze udział w tych konsultacjach. Będziemy Państwa na bieżąco informować o przebiegu procesu legislacyjnego.

Gdyby byli Państwo zainteresowani naszą pomocą w przedmiotowym zakresie, uprzejmie prosimy o kontakt z Państwa opiekunem.

Powyższy post na blogu stanowi informację o charakterze ogólnym, jego celem jest dostarczenie Państwu na bieżąco informacji o zmianach w prawie podatkowym, interpretacjach organów podatkowych, rozwoju linii orzeczniczej oraz ciekawych komentarzach. Doradztwo Podatkowe WTS&SAJA nie ponosi prawnej odpowiedzialności za żadne działania lub zaniechania podjęte w wyniku powyższych informacji.