W środę, 4 września, Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej opublikowało kolejną, już piątą edycję Informatora TPR. Zestawienie pytań i odpowiedzi na pytania związane z raportowaniem cen transferowych ma na celu ułatwić podatnikom dopełnienie obowiązków oraz uprościć proces raportowania przy jednoczesnym zwiększeniu spójności prezentowanych danych.

W piątej wersji Informatora doprecyzowano m.in. rodzaj formularza, na którym składana jest korekta TPR (jest to ten sam formularz, jak w przypadku informacji pierwotnej). Dodatkowo wyjaśniono, że podmiotem odpowiedzialnym za złożenie TPR w przypadku:

  • rozwiązania spółki w trakcie roku podatkowego jest sama spółka;
  • przejęcia spółki przez podmiot zagraniczny bez zamykania ksiąg rachunkowych jest spółka przejmowana;
  • przejęcia kilku spółek w ciągu tego samego okresu jest spółka przejmująca, która formularze powinna złożyć osobno za każdą z przejmowanych spółek.

Autorzy podkreślają, że prawidłowy wybór formularza (TPR-C lub TPR-P) zależy od podstawy prawnej raportowania. W przypadku, w którym podmiot rozlicza się z podatku PIT, a jego obowiązek raportowania wynika z art. 23zf Ustawy o PIT, składa on formularz TPR-P; analogicznie – jeżeli podmiot rozlicza się z podatku CIT, a jego obowiązek raportowania wynika z art. 11t Ustawy o CIT, składa on formularz TPR-C.

Ministerstwo Finansów wyjaśnia także, że ustalenie, czy podmiot jest jednostką „mikro” czy „małą” na potrzeby wyboru w polu Rodzaj podmiotu sekcji C informacji TPR powinno się odbywać na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości, natomiast podstawą zwolnienia z obowiązku przedstawienia wyników analizy porównawczej lub analizy zgodności w treści lokalnej dokumentacji cen transferowych (dla mikro- oraz małych przedsiębiorców) jest spełnienie kryteriów z ustawy Prawo przedsiębiorców.

W ogłoszeniu dotyczącym nowej edycji Informatora znaleźć można także odesłanie do Słownika pojęć, który wyjaśnia określenia stosowane w podatkowych formularzach interaktywnych oraz aplikacji e-Deklaracje.

Przypominamy, że od ubiegłego roku raportowanie TPR odbywa się za pośrednictwem bramki Ministerstwa Finansów, a nie – jak w latach wcześniejszych – za pośrednictwem pliku .pdf i e-Deklaracji. W przypadku TPR-C członek Zarządu, który składa formularz, musi posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny oraz numer PESEL, który jest zapisany w danych podpisu.

Gdyby byli Państwo zainteresowani naszą pomocą w przedmiotowym zakresie, uprzejmie prosimy o kontakt z Państwa opiekunem.

Powyższy post na blogu stanowi informację o charakterze ogólnym, jego celem jest dostarczenie Państwu na bieżąco informacji o zmianach w prawie podatkowym, interpretacjach organów podatkowych, rozwoju linii orzeczniczej oraz ciekawych komentarzach. Doradztwo Podatkowe WTS&SAJA nie ponosi prawnej odpowiedzialności za żadne działania lub zaniechania podjęte w wyniku powyższych informacji.