24 lipca 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok w sprawie możliwości uznania wydania dodatkowych towarów nabywcy w ramach premii lojalnościowej jako rabatu potransakcyjnego (sygn. I FSK 1470/20).

Sprawa dotyczyła spółki, która oferuje swoim klientom premie lojalnościowe polegające  na wydaniu nabywcy dodatkowych towarów, w sytuacji gdy przekroczony zostanie określony pułap sprzedaży. Zdaniem spółki, wydanie takich towarów powinno być traktowane jako rabat potransakcyjny w ramach którego dochodzi do obniżenia jednostkowej ceny towarów (otrzymanie większej ilości towarów za tę samą cenę). W związku z powyższym w ocenie spółki ma ona prawo do skorygowania (obniżenia) podstawy opodatkowania oraz VAT należnego z tytułu sprzedanych towarów.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie podzielił zdania spółki. Stwierdził, że wydanie dodatkowych towarów kontrahentom nie stanowi obniżki ceny, jest natomiast nieodpłatnym wydaniem, które powinno być opodatkowane VAT. Argumentował, że wydanie dodatkowych towarów nabywcy może stanowić rabat, jedynie, gdy zdarzenie to jest powiązane z konkretną dostawą, tj. czynność zachodzi w ramach tego samego stosunku prawnego. Jeśli jednak wydania dodatkowych towarów nie można powiązać z jednym, konkretnym zdarzeniem gospodarczym, wówczas mamy do czynienia z nieodpłatnym przekazaniem, jako czynnością odrębną od dokonanej sprzedaży.

Sprawa trafiła na wokandę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie (WSA), który poparł argumentację spółki (sygn. akt I SA/Kr 870/19). Wskazał, że premiowanie w postaci wydania dodatkowych towarów jest zdarzeniem powiązanym z konkretnymi dostawami dokonanymi w określonym czasie. Oceniając całokształt transakcji uznał, że nabywca otrzymuje więcej towarów za kwotę, którą pierwotnie zapłacił. W efekcie, zmianie ulega cena jednostkowa towaru, co można uznać za rabat zbiorczy. Sąd kasacyjny utrzymał wyrok WSA w mocy.

Wyrok NSA z pewnością nada kierunek podejściu organów podatkowych do kwalifikacji wydania dodatkowych towarów jako rabatu potransakcyjnego. Niemniej jednak, podatnicy oferujący tego typu premie lojalnościowe powinni każdorazowo dokonać analizy czy spełnione są warunki, które pozwalają uznać wydanie dodatkowych towarów za rabat potransakcyjny uprawniający do skorygowania podstawy opodatkowania VAT.

Gdyby byli Państwo zainteresowani naszą pomocą w przedmiotowym zakresie, uprzejmie prosimy o kontakt z Państwa opiekunem.

Powyższy post na blogu stanowi informację o charakterze ogólnym, jego celem jest dostarczenie Państwu na bieżąco informacji o zmianach w prawie podatkowym, interpretacjach organów podatkowych, rozwoju linii orzeczniczej oraz ciekawych komentarzach. Doradztwo Podatkowe WTS&SAJA nie ponosi prawnej odpowiedzialności za żadne działania lub zaniechania podjęte w wyniku powyższych informacji.