Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał korzystne interpretacje (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.481.2019.2.ANK oraz 0111-KDIB1-2.4010.418.2019.2.MS) dotyczące konsekwencji płatności za transakcję dokonaną przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy VAT (dalej: biała lista). W obu przypadkach organ podatkowy potwierdził, że w sytuacji gdy zawiadomienie o zapłacie na rachunek spoza białej listy zostanie przesłane w wymaganym terminie ale do niewłaściwego dla wystawcy faktury urzędu skarbowego, to omyłka taka nie spowoduje negatywnych następstw dla podatnika.

Przypominamy, że począwszy od 1 stycznia 2020 r. płatność wynikająca z transakcji o wartości przekraczającej 15 tys. PLN, z podatnikiem figurującym na białej liście, powinna zostać dokonana na rachunek bankowy, którego numer znajduje się na białej liście, w przeciwnym przypadku na podatnika zostaną nałożone sankcje w postaci:

  • braku możliwości rozpoznania przez podatnika wydatku w kosztach podatkowych,
  • solidarnej odpowiedzialności za zaległości podatkowe sprzedawcy w VAT w części proporcjonalnie przypadającej na tę dostawę lub świadczenie usług której płatność dotyczyła.

Negatywne konsekwencje nie będą miały jednak zastosowania w przypadku powiadomienie naczelnika urzędu skarbowego „właściwego dla wystawcy faktury” o zapłacie na rachunek spoza białej listy w terminie 3 dni od dnia zlecenia przelewu.

Właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika, ale od tej zasady są wyjątki, co może skutkować błędnym określeniem właściwości urzędu skarbowego kontrahenta.

W przywołanych interpretacjach organy podatkowe potwierdziły, iż w sytuacji gdy podatnik działał z najwyższą starannością, ale z powodu błędu lub niezawinionych przez niego okoliczności, zawiadomienie zostanie przesłane w wymaganym terminie 3 dni, ale do niewłaściwego dla wystawcy faktury urzędu skarbowego, to należy przyjąć, że zawiadomienie to zostało skutecznie złożone przez podatnika i w konsekwencji nie znajda zastosowania powyżej wskazane sankcje.

W takim przypadkach zastosowanie znajdzie art. 170 § 1 i § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa, zgodnie z którymi:

  • jeżeli organ podatkowy, do którego podanie wniesiono, jest niewłaściwy w sprawie, powinien niezwłocznie przekazać je organowi właściwemu, zawiadamiając o tym wnoszącego podanie,
  • podanie wniesione do organu niewłaściwego przed upływem terminu określonego przepisami prawa uważa się za wniesione z zachowaniem terminu.

Konieczność przekazania takiego zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego została również potwierdzona przez Ministra Finansów w odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania do białej listy. Stosownie do wyjaśnień, cyt.: „Naczelnik, który otrzyma zawiadomienie o zleceniu przelewu na rachunek, którego nie ma na wykazie podatników VAT, a nie będzie właściwy dla wystawcy faktury, przekaże takie zawiadomienie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.”.

Jakkolwiek przedstawione powyżej podejście organów podatkowych jest korzystne dla podatników to może nie mieć ono zastosowania w sytuacji, gdy podatnik nie dochował należytej staranności w ustaleniu urzędu skarbowego właściwego do złożenia zawiadomienia.

Jeżeli powyższe zagadnienie dotyczy Państwa działalności i są Państwo zainteresowani naszą pomocą w przedmiotowym zakresie, uprzejmie prosimy o kontakt.

Powyższy post na blogu stanowi informację o charakterze ogólnym, jego celem jest dostarczenie Państwu na bieżąco informacji o zmianach w prawie podatkowym, interpretacjach organów podatkowych, rozwoju linii orzeczniczej oraz ciekawych komentarzach.
Doradztwo Podatkowe WTS&SAJA nie ponosi prawnej odpowiedzialności za żadne działania lub zaniechania podjęte w wyniku powyższych informacji.