W ostatnich dniach pojawił się szereg wyjaśnień i zmian w zakresie naliczania i poboru podatku PIT:

  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2022 r. w sprawie przedłużenia terminów poboru i przekazania przez niektórych płatników zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (dalej: Rozporządzenie),
  • Objaśnienia podatkowe z dnia 20 stycznia 2022 r. (dalej: Objaśnienia) dotyczące Rozporządzenia,
  • Stanowisko Ministerstwa Finansów z dnia 20 stycznia 2022 r. w sprawie przedłużenia terminów poboru i przekazania przez niektórych płatników zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w 2022 r. (dalej: Stanowisko MF) oraz
  • projekt ustawy z dnia 24 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (dalej: projekt ustawy).

Poniżej przedstawiamy podsumowanie w/w wyjaśnień i zmian:

  • Zasady poboru zaliczek wynikające z Rozporządzenia mają zastosowanie do zaliczek na podatek PIT pobieranych w miesiącu, w którym podatnik uzyskał od płatnika przychody w wysokości do 12 800 zł:
    • ze stosunku pracy, stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej,
    • z emerytur i rent, świadczeń przedemerytalnych i zasiłków przedemerytalnych, nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, rent strukturalnych, rent socjalnych oraz rodzicielskich świadczeń uzupełniających,
    • z umów zlecenia określonych w art. 13 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128),

przy czym limit 12 800 zł stosuje się odrębnie dla każdego źródła tych przychodów.

  • W Objaśnieniach zawarto szereg przykładów, mających na celu wyjaśnienie sposobu:
    • obliczania limitu 12 800 zł m.in. w przypadku osiągania przychodu zwolnionego z opodatkowania, zasiłków z ubezpieczenia społecznego albo przychodów z różnych źródeł jednocześnie, i
    • poboru zaliczek przez płatnika np. w przypadku wycofania PIT-2 przez podatnika, złożenia przez podatnika płatnikowi wniosku o nieprzedłużanie terminów poboru zaliczek, rozliczenia niepobranych kwot zaliczek,
  • Z kolei w projekcie ustawy zawarto zmiany co do zasady pokrywające się z treścią Rozporządzenia (w praktyce – nadano im rangę ustawową), z drobnymi różnicami:
    • Przepisy ustawy docelowo mają dotyczyć zaliczek na podatek dochodowy za miesiące od lutego do grudnia 2022 r., natomiast przepisy Rozporządzenia dotyczą przychodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r.,
    • ustawa ma wejść w życie dniem następującym po dniu ogłoszenia, a rozporządzenie obowiązuje od 8 stycznia 2022 r.
  • Zgodnie z Objaśnieniami, płatnicy są zobligowani do stosowania Rozporządzenia nie czekając na wejście w życie ustawy i tylko podatnik (np. pracownik) może zrezygnować z jego stosowania poprzez złożenie płatnikowi wniosku o nieprzedłużanie terminów poboru.
  • Ponadto w świetle Stanowiska MF, cyt.: „(…) niestosowanie rozporządzenia przez płatnika będzie oznaczać działanie płatnika (pracodawcy) na szkodę podatników będących m.in. jego pracownikami. (…) niewykonanie przez płatnika obowiązków podatkowych oznacza niewykonanie powszechnie obowiązujących przepisów prawa. (…) stosowanie przez płatnika rozporządzenia oznacza działanie zgodne z przepisami powszechnie obowiązującymi.”
  • Rozporządzenie i projekt ustawy dotyczą „przedłużenia terminów poboru i przekazania” zaliczek na podatek PIT, a nie zaniechania poboru. Nawet zatem w przypadku pobierania zaliczek w trakcie 2022 roku według reguł obowiązujących w 2021 roku, i tak w kolejnych miesiącach lub najpóźniej w rozliczeniu rocznym pracownika za 2022 rok nastąpiłoby urealnienie do aktualnego stanu prawnego, w praktyce – dopłata podatku ze środków podatnika.
  • Z konferencji Premiera Mateusza Morawieckiego z 21 stycznia 2022 r. wynika jednak, że planowane są już kolejne korekty do obowiązujących od 1 stycznia 2022 r. przepisów Polskiego Ładu, o których będziemy Państwa na bieżąco informować po opublikowaniu nowego projektu ustawy. Premier zapowiedział m.in.:
    • zwiększenie limitu przychodów objętych ulgą dla klasy średniej do poziomu 12 800 zł miesięcznie – obecnie próg w tej wysokości pojawia się w Rozporządzeniu na potrzeby poboru podatku przez płatników i jest niespójny z niższym od niego limitem określonym na potrzeby ulgi dla klasy średniej,
    • korzystne lub neutralne zmiany dla rodziców samotnie wychowujących dzieci, których zarobki nie przekraczają miesięcznie 12 800 zł – chodzi tu jednak o drobne korekty w stanie prawnym już obowiązującym od 1 stycznia 2022 roku, a nie o powrót do zwykle korzystniejszych zasad z 2021 roku,
    • prawo do uzyskania od urzędu skarbowego zwrotu różnicy za 2022 r. przez osoby zarabiające średnio do 12 800 zł brutto miesięcznie i wypełniające deklarację PIT-37, jeśli korzystniejsze byłoby rozliczenie według zasad obowiązujących w rozliczenie za rok 2021 – tj. wyrównanie kwoty podatku w dół do poprzedniego stanu prawnego.

Jeżeli powyższe zagadnienia dotyczą Państwa działalności i są Państwo zainteresowani naszą pomocą w przedmiotowym zakresie, uprzejmie prosimy o kontakt.

Powyższy post na blogu stanowi informację o charakterze ogólnym, jego celem jest dostarczenie Państwu na bieżąco informacji o zmianach w prawie podatkowym, interpretacjach organów podatkowych, rozwoju linii orzeczniczej oraz ciekawych komentarzach. Doradztwo Podatkowe WTS&SAJA nie ponosi prawnej odpowiedzialności za żadne działania lub zaniechania podjęte w wyniku powyższych informacji.