W dniu 8 czerwca b.r. zapadł wyrok o sygn. C-322/22, w którym TSUE stwierdził niezgodność przepisów Ordynacji podatkowej o oprocentowaniu nadpłat w podatku WHT zwracanych funduszom inwestycyjnym z krajów trzecich (inne niż UE i EOG) z prawem unijnym.

Fundusze inwestycyjne i emerytalne z krajów trzecich występują o zwrot polskiego WHT powołując się na niezgodność prawa krajowego z unijnym stwierdzoną wyrokiem TSUE z dnia 10.04.2014 r. w sprawie C-190/12.

Oprocentowanie nadpłat w takich sytuacjach reguluje art. 78 § 5 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym oprocentowanie przysługuje:

  • od dnia powstania nadpłaty (moment potrącenia podatku) do dnia jej zwrotu – pod warunkiem złożenia przez podatnika wniosku o zwrot nadpłaty w terminie 30 dni od dnia publikacji sentencji orzeczenia TSUE w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
  • od dnia powstania nadpłaty (moment potrącenia podatku) do 30 dnia od dnia publikacji sentencji orzeczenia TSUE w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej – jeżeli wniosek o zwrot nadpłaty został złożony po upływie 30 dni od dnia publikacji sentencji orzeczenia TSUE.

Jako że orzeczenie na które powołują się fundusze z krajów trzecich zapadło w 2014 r. fundusze nie mogą już z oczywistych względów dochować 30-sto dniowego terminu do złożenia wniosku o zwrot nadpłaty liczonego od publikacji orzeczenia TSUE z 2014 r.

W związku z tym w przeważającej linii orzeczniczej polskie sądy administracyjne zmodyfikowały ww. przepis w taki sposób, że oprocentowanie się należy, ale … tylko wówczas, gdy fundusz złoży wniosek o zwrot nadpłaty w terminie 30 dni liczonego od dnia poboru podatku (skoro termin 30 dni od dnia publikacji wyroku TSUE z 2014 r. już upłynął).

Jako że złożenie wniosku o zwrot nadpłaty w tym terminie jest w praktyce niemożliwe, konsekwencją tego stanowiska jest pozbawienie funduszy z krajów trzecich zwrotu nadpłat wraz z oprocentowaniem.

W wyroku z dnia 8 czerwca b.r. TSUE uznał ww. przepisy Ordynacji podatkowej i ich modyfikację dokonywaną przez polskie sądy administracyjne za niezgodne z prawem unijnym.

TSUE orzekł, że jest niegodny z prawem UE przepis, który w przypadku gdy wniosek o zwrot nadpłaty podatku został złożony po upływie 30 dni od opublikowania wyroku TSUE, ogranicza należne podatnikowi oprocentowanie nadpłaty do 30-stego dnia po tej publikacji, a nawet wyklucza wszelkie oprocentowanie w przypadku, gdy nadpłata została poniesiona przez podatnika po upływie 30-stego dnia. 

Orzeczenie to jest fundamentalne z punktu widzenia oprocentowania nadpłat powstałych w wyniku stwierdzenia przez TSUE niezgodności prawa krajowego z unijnym i otwiera podatnikom drogę do ubiegania się o oprocentowanie takich nadpłat.

Jakkolwiek orzeczenie odnosi się do nadpłat w WHT stwierdzanych w oparciu o wnioski funduszu inwestycyjnego z USA, może ono stanowić również podstawę do dochodzenia oprocentowania nadpłat stwierdzonych z uwagi na niezgodność innych regulacji krajowych z unijnymi (w tym zwłaszcza w podatku VAT) bądź dla innych kategorii podatników.

Z uwagi na fakt, iż po publikacji orzeczenia podatnicy mają stosunkowo krótkie terminy na reakcję,  należy dokonać przeglądu zarówno spraw przyszłych jak i tych zamkniętych pod kątem możliwości dochodzenia zwrotu rekompensaty w postaci odsetek, w sytuacjach gdy w przypadku regulacji niezgodnych z prawem UE, podatnicy zostali pozbawieni prawa do zwrotu nadpłat wraz z oprocentowaniem.

Jeżeli powyższe zagadnienia dotyczą Państwa działalności i są Państwo zainteresowani naszą pomocą w przedmiotowym zakresie, uprzejmie prosimy o kontakt.

Powyższy post na blogu stanowi informację o charakterze ogólnym, jego celem jest dostarczenie Państwu na bieżąco informacji o zmianach w prawie podatkowym, interpretacjach organów podatkowych, rozwoju linii orzeczniczej oraz ciekawych komentarzach. Doradztwo Podatkowe WTS&SAJA nie ponosi prawnej odpowiedzialności za żadne działania lub zaniechania podjęte w wyniku powyższych informacji.