Wprowadzono zmiany dotyczące raportowania schematów podatkowych w związku z trwającym stanem zagrożenia epidemicznego i stanem epidemii ogłoszonym w związku z COVID-19.

Pierwsza ze zmian dotyczy przedłużenia niektórych terminów na raportowanie schematów podatkowych. Z art. 31y ust. 1 Ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw (tzw. Tarcza Antykryzysowa 4.0 skierowana do Senatu) wynika, że terminy na raportowanie schematów podatkowych nie rozpoczynają się, a rozpoczęte podlegają zawieszeniu w okresie od dnia 31 marca 2020 roku:

  • w przypadku schematów podatkowych transgranicznych – nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2020 roku, zatem podobnie jak w poprzedniej wersji Tarczy Antykryzysowej,
  • w przypadku schematów podatkowych innych niż transgraniczne – termin został wydłużony do 30. dnia następującego po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19.

Spółki mają zatem więcej czasu na zidentyfikowanie i zgłoszenie najnowszych schematów innych niż transgraniczne.

Druga zmiana odnosi się do podpisywania raportów MDR-3. Dotychczas raport ten musiał być podpisany elektronicznie przez cały Zarząd, bez względu na zasady reprezentacji Spółki potwierdzone w KRS.

Po zmianie, zgodnie z art. 5 pkt 8 lit. a Ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw (dalej: Ustawa) skierowanej do Senatu 29 maja 2020 r. informacja MDR-3 będzie podpisywana przez:

  1. osobę fizyczną – w przypadku podatnika będącego osobą fizyczną,
  2. osobę upoważnioną przez przedsiębiorcę zagranicznego do reprezentowania go w oddziale – w przypadku podatnika będącego przedsiębiorcą zagranicznym posiadającym oddział działający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  3. osobę uprawnioną do reprezentacji – w przypadku pozostałych podatników

– przy czym nie jest dopuszczalne podpisanie tej informacji przez pełnomocnika.

Skutkiem powyższej zmiany powinno być uproszczenie problematycznej dotychczas procedury elektronicznego podpisywania raportów MDR-3.

Jeżeli powyższe zagadnienia dotyczą Państwa działalności i są Państwo zainteresowani naszą pomocą w przedmiotowym zakresie, uprzejmie prosimy o kontakt.

Powyższy post na blogu stanowi informację o charakterze ogólnym, jego celem jest dostarczenie Państwu na bieżąco informacji o zmianach w prawie podatkowym, interpretacjach organów podatkowych, rozwoju linii orzeczniczej oraz ciekawych komentarzach.
Doradztwo Podatkowe WTS&SAJA nie ponosi prawnej odpowiedzialności za żadne działania lub zaniechania podjęte w wyniku powyższych informacji.